O kampanii
Dlaczego organizujemy kampanię Nie przekonuj się #nawłasnejskórze?
W ciągu ostatnich 30 lat w Polsce zachorowalność na czerniaka złośliwego wzrosła aż o 300%. Według prognoz z najnowszych badań, do 2040 roku liczby przypadków na całym świecie zwiększy się o 57%, a śmiertelność z powodu tej choroby aż o 68%.
Niestety, mimo tych zatrważających danych, poziom świadomości na temat czerniaka wciąż jest niewystarczający.
Lekarze podkreślają, że pacjenci często bagatelizują problem, uważają, że ochronę przed słońcem należy stosować tylko podczas wakacyjnego urlopu nad morzem, ciemna karnacja jest gwarancją zdrowego opalania, a same znamiona postrzegają głównie w kategoriach estetycznych.
Tych i innych mitów słyszeliśmy bardzo wiele. Właśnie dlatego pragniemy dotrzeć do jak największej liczby osób i przekonać je, że nowotwory skóry to poważne zagrożenie, które dotyczy każdego. Niemniej jednak, celem naszej kampanii nie jest (tylko) wzbudzenie strachu. Przede wszystkim zależy nam, aby uświadamiać, że wystarczy podjąć proste kroki, by znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania na czerniaka, lub wykryć go we wczesnym stadium.
O kampanii opowiada specjalistka onkologii klinicznej Agnieszka Czyżewska:
Dzięki postępom w badaniach naukowych, mamy coraz większe możliwości skutecznego leczenia czerniaka.
Jednak, aby zwiększyć szanse na powrót do zdrowia, kluczowe jest wykrywanie go na wczesnym etapie. Proste, nieinwazyjne badanie dermatoskopowe pozwala diagnozować nawet bardzo małe zmiany na skórze, które wymagają usunięcia.
O czerniaku opowiada specjalista onkologii klinicznej dr n. med. Łukasz Galus:
W ramach kampanii NIE PRZEKONUJ SIĘ #NAWŁASNEJSKÓRZE przygotowaliśmy materiały wideo, ukazujące najczęstsze wymówki i tłumaczenia, jakie spotykamy w kontekście czerniaka.
Chcemy pokazać, że wszyscy mniej lub bardziej, możemy być narażeni na zachorowanie na nowotwory skóry, bo czynników ryzyka jest bardzo dużo. Ponadto opracowaliśmy szereg materiałów graficznych, w tym plakatów i infografik, których celem jest przybliżenie odbiorcom z różnych grup społecznych zagadnień związanych z czerniakiem oraz profilaktyką nowotworów skóry.
Nieocenione wsparcie naszej kampanii zaoferowały instytucje i organizacje m.in. Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Fundacja Rakiety, Fundacja Życie z Rakiem, Stowarzyszenie Dzieciaki Chojraki, Łódzka Fundacja Kocham Życie, Drużyna Szpiku, Warszawskie Towarzystwo Psychoonkologii.
Wierzymy w moc Internetu, dlatego do współpracy w nagłośnieniu kampanii zaprosiliśmy influencerów, których zasięgi i siła przekonywania są nieocenione. Liczymy, że zaangażowanie twórców internetowych pozwoli nam dotrzeć do jeszcze większego grona osób.
Serdecznie zachęcamy wszystkich do wsparcia naszej kampanii i dołączenia do akcji. Edukacja jest kluczem do ochrony przed czerniakiem, a razem możemy zadbać o więcej osób!
Kampania społeczna #nawłasnejskórze realizowana jest w ramach projektu “Twoje Znamiona” nadzorowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, dofinansowanego z Funduszy Europejskich.
Jednym z zadań realizowanych w ramach ww. projektu jest dotarcie do pacjentów i zwiększenie świadomości o konieczności stosowania profilaktyki w kierunku nowotworów skóry i regularnych badań dermatoskopowych.
Realizatorem projektu jest Medify.Me sp. z o.o., akcję wspierają m.in. organizacje pożytku publicznego, ambasadorzy oraz influencerzy.
Bibliografia
Materiały i statystyki wykorzystywane w kampanii pochodzą z polskich i międzynarodowych tekstów źródłowych:
Shakeel M, Jiyad Z, Grant M, Cook MG, Oudit D, Green AC. Melanoma predilection for the lower limbs of women compared with men. Arch Dermatol Res. 2023 Apr;315(3):633-636. doi: 10.1007/s00403-022-02375-7. Epub 2022 Sep 14. PMID: 36104631.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36104631/
Cymerman RM, Shao Y, Wang K, Zhang Y, Murzaku EC, Penn LA, Osman I, Polsky D. De Novo vs Nevus-Associated Melanomas: Differences in Associations With Prognostic Indicators and Survival. J Natl Cancer Inst. 2016 May 27;108(10):djw121. doi: 10.1093/jnci/djw121. PMID: 27235387; PMCID: PMC5939856.
Carli P, de Giorgi V, Chiarugi A, Nardini P, Weinstock MA, Crocetti E, Stante M, Giannotti B. Addition of dermoscopy to conventional naked-eye examination in melanoma screening: a randomized study. J Am Acad Dermatol. 2004 May;50(5):683-9. doi: 10.1016/j.jaad.2003.09.009. PMID: 15097950.
Dziankowska-Zaborszczyk E, Maniecka-Bryła I, Pikala M. Mortality Trends Due to Skin Melanoma in Poland in the Years 2000-2020. Int J Environ Res Public Health. 2022 Dec 2;19(23):16118. doi: 10.3390/ijerph192316118. PMID: 36498192; PMCID: PMC9739595.
Avilés-Izquierdo JA, Molina-López I, Rodríguez-Lomba E, Marquez-Rodas I, Suarez-Fernandez R, Lazaro-Ochaita P. Who detects melanoma? Impact of detection patterns on characteristics and prognosis of patients with melanoma. J Am Acad Dermatol. 2016 Nov;75(5):967-974. doi: 10.1016/j.jaad.2016.07.009. Epub 2016 Sep 16. PMID: 27645105.
Zipser MC, Mangana J, Oberholzer PA, French LE, Dummer R. Melanoma after laser therapy of pigmented lesions--circumstances and outcome. Eur J Dermatol. 2010 May-Jun;20(3):334-8. doi: 10.168 4/ejd.2010.0933. Epub 2010 Apr 27. PMID: 20423817.
The National institute on aging has characterized the aging of our society as a “silver tsunami for which we are unprepared”.
Fried LP, Hall WJ (2008). Editorial: Leading on behalf of an aging society. J Am Geriatr Soc, 56:1791-5.
Balducci L (2005). Epidemiology of cancer and aging. J Oncol Manag, 14:47-50
Sena JS, Girão RJ, Carvalho SM, Tavares RM, Fonseca FL, Silva PB, Barbosa MC. Occupational skin cancer: Systematic review. Rev Assoc Med Bras (1992). 2016 May-Jun;62(3):280-6. doi: 10.1590/1806-9282.62.03.280. PMID: 27310554.
Arnold M, Singh D, Laversanne M, et al. Global Burden of Cutaneous Melanoma in 2020 and Projections to 2040. JAMA Dermatol. 2022;158(5):495–503. doi:10.1001/jamadermatol.2022.0160
http://onkologia.zalecenia.med.pl/pdf/zalecenia_PTOK_tom1_21_Raki_skory_20211110.pdf
http://onkologia.zalecenia.med.pl/pdf/zalecenia_PTOK_tom1_09_Czerniaki_skory_20211230.pdf
https://onkologia.org.pl/sites/default/files/publications/2023-01/nowotwory_2020.pdf
https://www.washingtonpost.com/nation/2023/05/09/skin-cancer-smallest-mole-oregon/
Dołącz do grona osób wspierających naszą kampanię #nawłasnejskórze!
Opublikuj link do spotu kampanii w swoich profilach social media. lub udostępnij bezpośrednio z naszego profilu na Instagramie